środa, 28 czerwca 2017

Hafencity w Hamburgu - 100 lat planowania

MiastoDukty: Sto lat planowania - Hafencity w Hamburgu, Niemcy
W połowie czerwca mieliśmy przyjemność uczestniczyć w XI Narodowym Kongresie Polityki Miejskiej w Niemczech, który odbył się w tym roku w Hamburgu. Największy port Niemiec obfituje w ciekawe projekty urbanistyczne, ale najbardziej znanym i najgłośniej omawianym w mediach, również zagranicznych, jest projekt Speicherstadt - Hafencity. Pierwsze pomysły na przekształcenie starej części portu w nową, śródmiejską dzielnicę mieszkaniowo-biznesową pojawiły się w drugiej połowie lat 90-tych. W 2000 r. Senat Hamburga przyjął Masterplan dla nowej dzielnicy, rozpoczynając proces przekształceń i budowy.


Projekt budowy Hafencity przewiduje przekształcenie dawnych terenów portowych w nowoczesną dzielnicę mieszkaniową (dla ok 14 tys. mieszkańców) i biznesową (po zakończeniu realizacji będzie tam pracować nawet 45 tys. osób). Nowa dzielnica składa się z dwóch zasadniczych części: Miasta Spichrzów (Speicherstadt) - czyli obiektów magazynowych powstałych przede wszystkim w 2 poł. XIX w., oraz nowej zabudowy dzielnicy poportowej - właściwego Hafencity. Speicherstadt to największy na świecie kompleks oryginalnych obiektów magazynowych z przełomu XIX i XX w., który został wpisany na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO. W starej zabudowie, przy zachowaniu walorów zabytkowych, wprowadzane są nowe funkcje, przede wszystkim handel dywanami, siedziby muzeów i instytucji. Cały obszar Speicherstadt i Hafencity jeszcze do 2013 r. znajdował się w granicach hamburskiego portu - był zatem swoistym obszarem eksterytorialnym, co oznacza, że np. składowane tam towary nie były objęte cłem (pozostawały poza obszarem celnym UE). Obecnie dzielnica w całości straciła ten wyjątkowy status i jest teraz zwykłą, zabytkową częścią Hamburga. Speicherstadt obejmuje dwie północe linie zabudowy na ortofotomapach poniżej.
W projekcie Hafencity przewidziano budowę wysokiej jakości przestrzeni publicznych, powiązanych z wodą, jako najważniejszym elementem kształtującym krajobraz dzielnicy. Na ortofotomapie z 2016 r., w środkowej części, znajdują się Tarasy Magellana - najważniejsza centralna przestrzeń publiczna Hafencity - plac schodzący tarasowo do wody basenu portowego "Sandtorhafen". Przestrzeń publiczna została rozszerzona o pomost wychodzący daleko wgłąb basenu portowego. Obiekty prywatne (mieszkania i biura) uzupełniono o szeroką ofertę ważnych obiektów publicznych, które mają nadawać dzielnicy znaczenie i rozpoznawalność, również na całym świecie. Najważniejszy z nich to Filharmonia nad Łabą (Elbphilharmonie), która po wielu latach budowy została wreszcie otwarta dla publiczności na początku tego roku. Ze względu na wysoką jakość architektury i niezwykłe położenie na brzegu Łaby Filharmonia szybko staje się nowym symbolem całego Hamburga.


Poza tym we wschodniej części Hafencity zaplanowano nowy uniwersytet, a wszystkie części dzielnicy z miastem połączyła (poza licznymi mostami) nowa linia metra, a w przyszłości nowa stacja sieci S-Bahn. Hafencity znajduje się wciąż w trakcie realizacji (na zdjęciu przedstawiono tylko zachodni fragment przestrzeni, która łącznie liczy ponad 2 km2). Przewidywany czas zakończenia projektu do rok 2020, a więc na realizację zostanie poświęcone 20 lat. Hafencity jest największym w Europie kompleksowym projektem budowy nowej śródmiejskiej dzielnicy (Stare Miasto sąsiaduje z inwestycją od północy). Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej projektu - również po angielsku.

Hafencity w Hamburgu, Niemcy

Zmiany od 2000 do 2016 roku
Fragmenty map na podstawie danych pobranych z programu Google Earth (2000, 2016).
Skrypt mapy opracowany na podstawie przykładu w serwisie Zurb.com.
Nasza strona na Facebooku:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz